Kristuksen toinen tulemus

Kristuksen toinen tuleminen

Ihana päivä odottaa jokaista Jeesukseen uskovaa.

”Älköön teidän sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan, uskokaa myös minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta. Ellei niin olisi, sanoisinko teille, että menen valmistamaan teille sijaa? Vaikka minä menenkin valmistamaan teille sijaa, tulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.” (Joh. 14:1–3 Raamattu Kansalle [RK 2012].)

Tekstissä kerrotaan, että ­Jeesus meni valmistamaan meille sijaa, mutta panitko merkille, ­että samassa tekstissä Jeesus antaa myös varman lupauksen takaisin tulostaan. Hänhän sanoo: ”[T]ulen takaisin ja otan teidät luokseni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.”

Koko Raamatun punaisena lankana kulkee ajatus: Jeesus tulee takaisin. Hän on luvannut tulla takaisin. Se on kaikkien aikojen ja tapahtumien ylevin kohokohta. Kaikki Raamatun kallisarvoiset lupaukset ja ennustukset osuvat tässä kysymyksessä yhteen suureen polttopisteeseen, kuten auringonsäteet polttolasissa, ja tuo polttopiste on Kristuksen toinen tuleminen. Eipä ihme, että tapahtumasta puhutaan jo pelkästään Uudessa testamentissa 318 kertaa.

Vaikuttava sanoma

Oppi Kristuksen takaisintulosta on Raamatun kuninkaallinen sanoma! Se on autuaallinen sanoma! Se on ihana sanoma! Se on valtava sanoma! Se on juhlallinen sanoma! Se on kiireellinen sanoma! Se on Golgatan pelastustyön lopullinen päätös, sen juhlallinen aamen!

Tohtori Barnes sanookin: ”Kaikki mitä toivomme, riippuu Jeesuksen toisesta tulemuksesta. Ilman Jeesuksen ensimmäistä tulemista ei olisi mitään synnin sovitusta. Ilman Kristuksen toista tulemista ei ole ylösnousemusta ja ilman ylösnousemusta ei ole iankaikkista elämää.”

Oppi Jeesuksen takaisintulosta on Raamatun ihanin oppi, sillä ilman Jeesuksen takaisintuloa ei pelastussuunnitelmalla ole voittoisaa kruunauspäivää. Kristuksen uhrikuoleman merkitys, evankeliumin julistus ja usko kuolleitten ylösnousemukseen raukeaisi tyhjiin, ellei Kristus saapuisi toisen kerran.

Kun ajattelemme Vapahtajamme meille jättämää Uutta testamenttia, missään kohdin siinä ei esitetä ajatusta, että Jeesus tulisi mahdollisesti joskus takaisin. Voimme sen sijaan kiteyttää koko Uuden testamentin sanoman ajatukseen: kun Jeesus tulee takaisin. Se on siis ehdottoman varmaa. Mikään tässä epävarmassa maailmassa ei ole niin varmaa kuin Jeesuksen takaisintulo.

Miksi Jeesus tulee takaisin?

Meidän maailmamme on ajautumassa tilanteeseen, joka näyttää toivottomalta. Tiedemiehet ennustavat, että ellei jokin ulkopuolinen voima puutu asioihin, maapalloa odottaa ennen pitkää perikato. Jeesus on siis ainoa ratkaisu tämän maailman pulmiin. Hän tulee, lukijani, myös sinun tähtesi. Jos tunnet itsesi väsyneeksi kulkemaan tällä tiellä, ratkaisevaa ei ole se, kuinka paljon sinulla itselläsi on voimaa. Tärkeintä on se, että olet tietoinen siitä, että on olemassa hän, joka valvoo elämääsi, kun olet kuilun yllä. Kristus haluaa, että saisit kokea hänen luonaan pysyvän rauhan ja puhtaan aidon ilon!

Miten Jeesus tulee toisen kerran?

Jumalallisen pelastussuunnitelman huipentuma on oleva ylevin ja suurenmoisin tapahtuma, mitä ihmissilmät ovat milloinkaan katselleet. Se ei ole mikään salainen, näkymätön, haaveenomainen tapahtuma, jonka harvat ja valitut tulevat havaitsemaan vaan laaja, kuvaamattoman loistava näytelmä.

Kaikki elossa olevat tulevat näkemään sen

”Katso, hän tulee pilvissä! Kaikkien silmät näkevät hänet – –.” (Ilm. 1:7 RK 2012) kirjoitti apostoli Johannes Patmoksella. Jeesus sanoi: ”Sillä niin kuin salama leimahtaa idästä ja näkyy länteen asti, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.” (Matt. 24:27 RK 2012.) Paavali kirjoitti tessalonikalaisille: ”[S]illä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa – –.” (1. Tess. 4:16 RK 2012.) Evankeliumissa kerrotaan näin: ”Silloin taivaalla näkyy Ihmisen Pojan merkki ja kaikki maan sukukunnat vaikeroivat, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan.” (Matt. 24:30.)

Koko luonto on vääntelehtivä, kun sen Luoja saapuu kirkkaudessa: ”– – ja temppelistä, valtaistuimelta, lähti suuri ääni, joka sanoi: ’Se on tapahtunut’. Ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää; ja tuli suuri maanjäristys, niin ankara ja suuri maanjäristys, ettei sen vertaista ole ollut siitä asti, kuin ihmisiä on ollut maan päällä. – – ja kansojen kaupungit kukistuivat. – – Ja kaikki saaret pakenivat, eikä vuoria enää ollut.” (Ilm. 16:17–20 VKR.) ”[J]a taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.” (Ilm. 6:14 VKR.)

Milloin Jeesus tulee takaisin?

On totta, että siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin. On väärin arvailla päivää ja hetkeä. Ei ole kuitenkaan tarkoitus, että kaikki tapahtuisi yllättäen. Jeesus sanoo: ”Valvokaa – – olkaa tekin valmiit – –.” (Matt. 24:42, 44 RK 2012.) Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät kuin varas[.]” (1. Tess. 5:4 RK 2012.)

Jeesus, ollessaan täällä maan päällä, antoi itse ajanmerkkejä ja kehotti tarkkaamaan niitä: ”– – nähdessänne kaiken tämän tietäkää, että se on lähellä, oven edessä.” (Matt. 24:33 RK 2012.) Kun lentokone laskeutuu öiseltä taivaalta, merkkivalot syttyvät kentän kiitoradalle, ja kaikki tietävät, että kone on laskeutumassa. Menneinä aikoina, kun laivat tulivat mereltä satamaan, koko kaupunki kuuli niiden törähdyksen, ja kaupunkilaiset tiesivät, että laiva on lähestymässä satamaa. Samoin junat vihelsivät, kun lähestyivät asemaa.

Katsotaanpa kahta Jeesuksen antamaa ajanmerkkiä. ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan koko maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille, ja sitten tulee loppu.” (Matt. 24:14 RK 2012.) Vain pieni osa maapallon asukkaista ei ole kuullut tätä todistusta. Sähköiset viestintävälineet jouduttavat tämän merkin täyttymystä. Adventtikirkko jo pelkästään toimii yli kahdessasadassa eri maassa.

Eräs toinen kielteinen ajan merkki on selvästi havaittavissa. ”– – Mutta kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?” (Luuk. 18:8.) Ollessani levittämässä Nykyajan joululehteä monet ovat ovilla sanoneet, että meitä ei kiinnosta uskonto. Monet jopa toteavat ääneen selkeästi, että olemme ateisteja.

”Kun ihmiset sanovat: ’Nyt on rauha, ei mitään hätää’ silloin turmio yllättää heidät yhtäkkiä niin kuin synnytyskipu raskaana olevan naisen, eivätkä he pääse pakoon. Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät kuin varas [.]” (1. Tess. 5:3, 4 RK 2012.)

Mitä Jeesuksen takaisintulo merkitsee?

”Maan kuninkaat, ylimykset ja sotapäälliköt, rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyvät luoliin ja vuorten uumeniin ja sanovat vuorille ja kallioille: ’Kaatukaa päällemme ja kätkekää meidät valtaistuimella istuvan kasvoilta ja Karitsan vihalta, sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut! Kuka voi sen kestää?’” (Ilm. 6:15–17 RK 2012.)

Samaa valtavaa näytelmää kuvaillaan profeetta Jesajan välityksellä. ”Silloin ihmisten ylpeys häviää, ja miesten pöyhkeys painuu maahan. Sinä päivänä Herra yksin on korkea, mutta epäjumalat katoavat kaikki tyynni. Ihmiset menevät silloin kallioluoliin ja maakuoppiin Herran kauhistavuutta ja hänen ylhäistä kirkkauttaan pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan. Sinä päivänä ihmiset viskaavat myyrille ja lepakoille hopea- ja kultajumalansa, jotka he ovat tehneet palvottavikseen. He menevät kallioluoliin ja kallionhalkeamiin Herran kauhistavuutta ja hänen ylhäistä kirkkauttaan pakoon, kun hän nousee maata kauhistuttamaan.” (Jes. 2:17–21 RK 2012.)

Saattaisi ajatella, että Kristuksen takaisintulo olisi yleismaailmallinen ilonaihe. Sen sijaan useimmat ihmiset kauhistuvat nähdessään hänen tulevan. ”– – silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat – –.” (Matt. 24:30 VKR.) Kristuksen takaisintulo merkitsee heidän itsekkäiden suunnitelmiensa tyhjäksi tekemistä, heidän ulkokultaisuutensa paljastamista, ja heidän on pakko seistä häpeissään ja pelon vallassa. He eivät voi kestää äärettömän puhtauden edessä.

Mitä Jeesuksen takaisintulon päivä merkitsee häntä odottaville?

Kristuksen takaisintulo merkitsee niille, jotka häntä odottavat, heidän elämänsä onnellisinta tapahtumaa, heidän kirkkaimpien toiveittensa ja unelmiensa täyttymystä. Heille se on oleva päi­vien päivä, ajan ja ikuisuuden välinen kirkas hetki. Se merkitsee heille kuoleman loppua ja iankaikkisen elämän alkua. ”Kristuksessa kuolleet” (1. Tess. 4:16 VKR) – kaikki, jotka aikojen kuluessa ovat rakastaneet Jumalaa ja palvelleet häntä uskollisesti, nousevat haudoistaan. Elossa olevat pyhät muutetaan kuolevaisuuden kahleista kuolemattomuuteen. ”Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin – –.” (1. Tess. 4:17.)

Vanhurskaat kuolleet, jotka kuoleman unessa ovat odottaneet halki vuosisatojen ja vuosituhansien tätä hetkeä, yhtyvät äkkiä elävien pyhien kanssa Kristukselle esitettävään tervetulotoivotukseen. Kaikkialta maapallolta kohoaa ilohuuto, johon hänen paluutaan kauhistuvien vaikerointi hukkuu.

”Ja sinä päivänä sanotaan: ’Katso, tämä on meidän Jumalamme, jota me odotimme meitä pelastamaan; tämä on Herra, jota me odotimme: iloitkaamme ja riemuitkaamme pelastuksesta, jonka hän toi.’” (Jes. 25:9 VKR.) Silloin enkelit ryhtyvät suorittamaan tehtävää, jota he ovat niin kauan odottaneet. ”– – he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.” (Matt. 24:31 VKR.)

Mitä muuta Jeesuksen takaisin tulemisen päivä merkitsee?

Jeesuksen takaisin tuleminen merkitsee sitä, että kansojen ja rotujen väliset taistelut, työntekijöiden ja työnantajien väliset ristiriidat ja terroristihyökkäykset saavat äkkiä lopun ikuisiksi ajoiksi. Silloin loppuu köyhien, heikkojen ja tietämättömien sorto, kaikkien avuttomien ahdistus. Kaikki aseet tuhotaan. Kukaan ei tarvitse niitä, eikä kukaan kaipaa niitä. Milloinkaan ei ydin- tai vetypommi – tai mikään muukaan pommi – enää uhkaa ihmiskuntaa.

Aseidenriisuntaongelma on lopullisesti ratkaistu. Mikä aamun sarastus se onkaan! Pimeyden voimat häviävät täysin ja lopullisesti, kun valkeuden ja rakkauden Herra on lopulta saava voiton. Kaikki pahuus päättyy ikuisesti. Kaikki hyvyys on aina oleva Jumalan lasten osana. Tuhansin tavoin tuo päivä on oleva ihmeellisin, onnellisin päivä koko maailmanhistoriassa.

Ei ihme, että Jeesuksen takaisintuloa nimitetään ”autuaalliseksi toivoksi” (Tiit. 2:13 VKR). Se on ollut sitä kautta kaikkien aikakausien. Se on sitä tänäänkin, ihmiskunnan viimeinen ja paras toivo. Se on tapahtuma, jossa Jeesus lopullisesti toteuttaa kaikkien haudoissa nukkuvien häneen uskovien ylösnousemuksen sekä silloin elossa olevien häneen uskovien muuttamisen kuolemattomuuteen.

Tätä kaikkea julistaa meille Kristuksen takaisintulo. Miten on, merkitseekö se kaikkien ihmisten mukana olemista ja pelastusta? Nyt olen tullut hyvin traagiseen kohtaan, sillä Raamattu kertoo, että niille, jotka eivät usko Kristukseen ja jotka ovat ylenkatsoneet hänen uhrinsa, se päivä on oleva kauhun päivä. Kuten ­aiemmin luimme: ”[J]a huusivat vuorille ja kallioille: ’Kaatukaa päällemme, kätkekää meidät valtaistuimella istuvan katseelta ja Karitsan vihalta!’” (Ilm. 6:16.) Kristusta odottavalle sitä vastoin hänen takaisintulonsa on oleva suuri ilon ja vapautuksen päivä. Se on ihana jälleennäkemisen päivä niille, joiden ystävät lepäävät maan tomussa. Se on päivä, jolloin tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen. Se on todellakin toisen adventin lopullinen, au­tuaallinen ja ihana täyttyminen.

– Nykyaika / Simo Vehkavuori